Shinnaz ♥ MALAYSIA

ok. saya nak mulakan hari ini dengan sesuatu yang baik.

saya baru balik dari kursus mengenai kenegaraan. ianya something yang betul-betul patriotik untuk saya. memang memberi kesan tak banyak tapi sedikit. haha.

sedih gila bila my fesi cerita macam mana negara kita di jajah. tapi...kenapa masa kat sekolah tak rasa bila cikgu sejarah cerita. ok cikgu sejarah adalah suruh buat nota sendiri and baca sendiri. haha. so keberkesanan itu kurang. bila orang bercerita bersertakan fakta saya lebih tertarik.

mungkinlah saya tak berada zaman itu dan saya tak dapat rasakan semangat yang betul-betul sampai sanggup berjuang lah kan. berjuang pun masih takut-takut. saya dapat rasakan ianya terlalu lama untuk dapatkan kemerdekaan tu. macam mana video kat sana tunjuk perjuangan TAR. memang sedih gila. tapi saya masih blur nak berjuang mcm mana. -_-'

apa pun sekarang ini memang tertarik nak baca sejarah. tapi...tak tahu lah bila nak start. sebab selalu juga hangat-hangat tahi ayam. haha. tapi kan kalau kita dah berniat pun akan dapat pahala? betul tak? kan? kan? kan?

weh! patriotik tak nie?

petang ni nak cari Dilema Melayu by TDM!



9 comments:

mama_auni said... [Reply to Comments]

Satu Malaysia...pasne ko jgn tgk muvie cinta, komedi ke, carik muvie keneragaan jek..hhee

h a i z i said... [Reply to Comments]

nanti b story sejarah ya kat syg... :)

Shinnaz Ahmad Rasid said... [Reply to Comments]

haha. weh. rugi tau tak tengok Hati Malaya. best! sedih!

p.s: Hazril nak beli CD dengan buku kenegaraan nieh..

Shinnaz Ahmad Rasid said... [Reply to Comments]

haizi : erk..you nak stroy apa? mengatng2 orang melaka. ceh! :p

ok. kalau terror sgt kenapa Portugal datang Melaka? sebab utama?????

h a i z i said... [Reply to Comments]

syg : stroy tue apa? troy warrior? tue roman lah syg...yang brad pitt berlakon lawan eric bana tue.. hahaha..

jawapn kpd soklan : sebab portugal xde kampung.. tue yg datang melaka bukak kampung portugis tue.. wahahaha.. :P

Shinnaz Ahmad Rasid said... [Reply to Comments]

eleh! cakap jerlah tak tahukan? mesti you jawap dia dtg nak ambil rempah ratus lah apa lah kan? bweks~

p.s: ikan patih bwk dgn hati-hati jgn kasik tumpah! kuah lebih!

mamamarissa said... [Reply to Comments]

semangat tue :D

Hana Picca said... [Reply to Comments]

betul tu.. bagus jugak pi BTN..masa tu baru tau kisah sebenar nasib negara kita dulu, pastu sejarah perkauman kat negara kita ni.. dulu masa sekolah cikgu takde citer pon mcm ni sb nak cepat habis sylibus kot..huhu

akak suke giler tgok hati malaya tu sunggupon kena tgok subuh2 buta..diselangi ngan menguap..hehehe

tp memang pastu rasa sangat bersyukur jd rakyat malaysia!

ummiaqeef said... [Reply to Comments]

sejarah aku sangat lemah..sejarah mungkin berulang...lalalala...(tomok)..haha