Main Kutu Diharamkan



Pagi tadi pergi kerja dengar HOT FM. Topik hangat pagi ini ialah Main Kutu di haramkan or something like that lah. Tapi fasal main kutu lah. Rasanya lah kan. Masa umur saya 9 y.o lagi saya main kutu. Seronok! RM 0.20 sen/day. Main 5 hari waktu sekolah, so hari Jumaat petang akan dapat duit RM10. Suka. Dapat duit pergi pasar. Beli ayam goreng, beli keropok, beli laksa.

Since I 9 y.o I dah main kutu sampai sekarang pun. Apa tujuannya? For me, main kutu just for fun and apa benda kita buat di dunia ini risikonya tetap ada. Kena tipu. Kau nak main ke kalau kau tahu dia tu ada background mencuri, kaki tipu. Orang tak betul je nak main dengan orang yang menipu. Tapi yelah, sometime orang tu nampak baik, elok and nice tapi hati budi siapa yang tahu kan lagi-lagi melibatkan wang. Mahu lah orang tu jadi mata duitan.$__$

Tapi kalau nak haramkan kesian lah orang-orang yang tak bekerja. Kadang-kadang they need money dalam kuantiti yang banyak. Nak buat loan of course lah tak lepas. Tak ada slip gaji. Bank mana je nak kasi pinjam duit kat suri rumah? Kasi tahu saya! Main kutu ni juga boleh buat kita menyimpan. Honestly, saya memang tak boleh simpan duit. Tapi bila main kutu, dapat sekali banyak terus masuk bank.

Bukan orang tak kerja je nak main kutu. Orang bekerja macam saya pun nak main tau. Serius! memang banyak membantu. Pada pandangan saya lah. Now, still main kutu. Main dengan my mom and my ofismate. Syok ok main kutu dengan my mom. Haha. Kalau tak dapat bayar this month, bulan depan boleh? Haha. My mom akan dahulu kan duit dia ke. I selalu dapat duit kutu awal tanpa cabut undi. Haha. Coz she know anak dia always 'sesak'. haih!

pernah main kutu untuk shopping. sorga!




6 comments:

farahfatihah said... [Reply to Comments]

akk pun main kutu gak...atau lagi best nama dia, main undi..blah2 selatan la sebut undi..dtg sini dorg kata kutu huhuhu dari sek lagi dah main...betul ke dah haram??

ummiaqeef said... [Reply to Comments]

aku main kutu dgn mak aku jugak..kalau lmbt bayar mmg my mom dulukan duit dia..hehehe..

h a i z i said... [Reply to Comments]

dari sudut undang salah kot...
tapi dari sudut budaya dan agama..wallahualam....
asal niat baik dan xmenipu...xjatuhlah kan? wallahualam..

Shinnaz Ahmad Rasid said... [Reply to Comments]

farahfatihah : tak pasti pula. tapi kat paper dari segi undang-undang diharamkan..tapi dari segi agama tak tahu lah pulak. ala..selagi tak memudaratkan..ok je kan..?

ummiaqeef : of course! anak emak...:p

Haizi : yer sayang..sian kan b kalau main kutu dgn orang..haha. asik tak dapat je. haha :p

cacah said... [Reply to Comments]

saya pun sedang join mak saya dan kawan2 tempat kerja dia main kutu ni. belum turn lagi. tapi duit kutu saya jadi rezeki kereta la.. buat bayar insurans ngn roadtax. kalau ada lebih nak beli handbag. :D

Shinnaz Ahmad Rasid said... [Reply to Comments]

cacah : uwaaa...handbag? best! best! cik aisyah!