Sambal Petai Ikan Bilis

Sambal Petai Ikan Bilis my favorite tau. Haha. Paling senang kot nak masak. Pejam mata. Campak-campak. Ta-dah! Siap! Haha. Ada dua option. Satu potong je petai. I mean belah dua. Ala. Yang ini I selalu guna untuk Udang Sambal Petai. Kalau nak buat Sambal Petai Ikan Bilis, I guna yang macam ini.

Agak leceh sikit. Sebab....nak kena gunting halus-halus. Untuk yang ini kulit kita potong sekali. Sedapppp! Then, cara masakan sambal tu seperti biasa. Haha. Ini bukan resepi. Haha. Sebelum campur dengan sambal. Kena goreng dula ya ;)


Kat rumah saya sambal ni wajib ada. Haizi tak boleh makan tak ada sambal petai. Soup kena ada sambal. Nasi goreng ada sambal. Haih. Cekodok Sambal. Roti sambal.


Sedikit info mengenai Petai :-
- orang kata boleh ubat kencing manis dan darah tinggi
- memudahkan sistem pencernaan. Sembelit.
- berupaya menurunkan risiko mati akibat strok
- Dapat mengurangkan depresi.

Actually kan. Apa benda kalau kita makan berlebihan mesti ada kesannya even benda tu baik. Pada saya lah. Haha. So, siapa-siapa tak makan petai. Lets try it. Sedap! Lagi-lagi dapat petai kampung. Haihs. Setiap kali suap satu biji petai!

Happy Monday darlings. Sigh. Malas nak kerja esok!




2 comments:

ummiaqeef said... [Reply to Comments]

pergh..sambal petai..sodap tu..

Shinnaz Ahmad Rasid said... [Reply to Comments]

mana ko tahu sedap ko tak rasa! bwek!