Keria


Semalam lepas balik klinik tengok dapur penuh barang. Dah 3 bulan kot tak kemas. Letak tak reti simpan. Huaa..); Penat lah nak kemas dapur. Mesti sakit pinggang! Huh! Dah tu pulak tengok sayur-sayur Cameron dalama freezer pun dah elok sangat lah buang! Haha. Tapi Keledek masih elok. Busuk sikit-sikit je. Busuk kita buang!

1st time buat. Menjadi pulak! I bagitahu Kangah dia kata " Eleh! Kecoh..! Keria tu pejam mata boleh buat! Senang gila!" Senang lah pada dia. Cer buat? Tak pernah buat pun?? Eleh!


Mula-mula tu ingat tak jadi so, tak jadi buang je lah kan. Bila goreng pun nampak mcm tak jadi. Tapi bila dah sira dengan gula. Menjadi!! Yay.

Bahan-bahan :

- Keledek

- Tepung gandum

- Garam

- Gula

Cara membuatnya :- <---poyo tak? Haha. Orang lain dah tahu lah weh!!! Haha.

- Rebus keledek tu sampai masak. Macam time tumbuk terus penyek.

- Lepas tu letak tepung. Tepung tu gaul sikit dengan garam biar secukup rasa. Tepung ni agak-agak je kot. Biar masa kita bentukkan jadi bulat dia tak lah lembik sangat. Sedang-sedang.

- Bulat kan comel-comel and terus goreng.


Then, ambil gula dalam 2 senduk ke apa ke masuk dalam kuali yang sedah dipanaskan dan letak sedikit air. Bila dah cair sikit boleh lah masuk keria goreng tadi dalam gula tadi tu.

Kacau-kacau then tutup api. Dia kering sendiri. Lepas tu hidang dengan Nescafe panas! Pergh!




5 comments:

ummiaqeef said... [Reply to Comments]

bawak la bekal..hehe..

farahfatihah said... [Reply to Comments]

huhu senang kan...tp akk pun xpernah nak try buat huhuu

MRS. K said... [Reply to Comments]

pandainyer.... (macam iklan susu)

h a i z i said... [Reply to Comments]

sedappp!!!

Shinnaz Ahmad Rasid said... [Reply to Comments]

ummiaqeef : tak koser aku...;p

farahfatihah : senang..tapi...hehe..pepaham je lah! kita semalam terlebih rajin. haha. 2015 kang baru buat balik kak..hahah

MRS. K : eceh! haha.

Haizi : Gucci 1!